Afgelopen maandag hebben KopTop en KHN een zeer geslaagde Dag van het Toerisme georganiseerd.  Het thema van deze dag was ’27 miljoen wat gaan we hiermee doen’. De Toerismetop maakte onderdeel uit van de ‘Week van de Ondernemer’ in Steenwijkerland en werd mede mogelijk door de subsidie ‘Ondernemend Noaberschap’.

 

‘t Olde Maat uus werkt met big data
Gerrit Meurtman van museum ’t Olde Maat uus heette de ondernemers van harte welkom. Hij vertelde de aanwezigen meer over het ontstaan van het museum, de inzet van de vrijwilligers en de big data waar zij mee werken.

’t Olde Maat uus werkt met een systeem, waarbij de gasten zelf door het museum kunnen lopen en per item een verhaal te horen krijgen in hun eigen taal. Uiteraard is Chinees één van deze talen. ‘Wij krijgen vanuit dit systeem veel managementinformatie, waar wij direct iets mee kunnen’ vertelt Meurtman enthousiast. Zo kunnen zij de verhalen aanpassen als zij merken dat het verhaal vaak wordt afgebroken.

 

27 miljoen wat gaan we hiermee doen?

Vervolgens vertrok de ‘Toerismetop’ richting de naastgelegen kerk. Wethouder Bram Harmsma vertelde de ondernemers meer over de 27 miljoen euro, waar de gemeente vanuit het Bidbook ‘Het land van Weerribben en Wieden’ aanspraak op hoopt te maken. De volgende vier ontwikkelingen zorgden ervoor dat de gemeente Steenwijkerland dit jaar het Bidbook heeft geschreven:

  • Toerisme & Recreatie is belangrijk voor de lokale economie van Steenwijkerland (ca. 15% van de totale werkgelegenheid)
  • Er moet balans zijn tussen Toerisme & Recreatie, de leefbaarheid van het gebied en behoud van de natuur
  • De leefbaarheid van Giethoorn staat onder druk door de sterke groei van het (buitenlands) toerisme, terwijl de leefbaarheid in andere delen van de gemeente gebaat kan zijn bij meer toerisme
  • De prognose is dat de groei van het toeristisch bezoek aan Nederland in 2030 met 50% zal zijn toegenomen

In samenwerking met ondernemers, inwoners, organisaties en overheden wil de gemeente Steenwijkerland de komende jaren de plannen uit het Bidbook uitvoeren. Wethouder Harmsma roept daarom ondernemers op om mee te denken en/of zich door KopTop/KHN te laten vertegenwoordigen. Want alleen ga je snel, samen kom je verder!

De gehele presentatie vindt u hieronder…

 

Trends en kansen voor ondernemers

Jos Klerx, sectorspecialist bij de Rabobank, vertelde de ondernemers vervolgens meer over de trends en ontwikkelingen in de branche en gaf een aantal praktische tips hoe ondernemers hierop kunnen inspelen.

Thema’s als ontzorgen, grip op de gast, overtoerisme, online propositie, duurzaamheid, klanttevredenheid en personeel kwamen hierbij aan bod.

 

Bekijk hieronder de gehele presentatie van Jos Klerx…

 

 

Diner verzorgd door 3 lokale restaurants
Vervolgens verplaatste de Toerismetop zich naar de derde locatie: Restaurant Hollands Venetië. Bij Hollands Venetië werd een driegangendiner verzorgd door drie lokale restaurants. Ook de wijnen werden door een lokale partij verzorgd. ‘Wij zijn trots op de horeca-en recreatieondernemers in Steenwijkerland en blij dat de bezoekers hier een ‘vleugje’ van hebben kunnen proeven’, aldus Roel van Hoorn, Voorzitter KopTop en Michiel Sweere, Vicevoorzitter KHN Steenwijkerland.

 

Interactieve discussie
Tijdens het diner vond er een interactieve discussie plaats. De stellingen zorgden voor volop gespreksstof tijdens het diner en zullen door KopTop en KHN worden gebruikt als input voor een vervolg.

‘De gemeente Steenwijkerland en de besturen van KopTop en KHN danken alle bezoekers voor hun komst en inbreng. Wij kijken terug op een geslaagde ‘Dag van het toerisme’’.

Warme groet,

Gerdi de Vries